Julen er i gang

24 Dec

Nå er julen i gang på Lunde/Danefjell.
Vi har vært å spist grøt og Mor og Far, og som vanlig var det ikke jeg som fikk mandelen. Men somvanlig får jeg nyte godene av mandelen likevel. Jeg elsker det. Hvert eneste år, helt fra jeg var liten, har det vært jeg og lillebroen min som har fått premien likevel. Den som får mandelen får et flaxlodd, mens vi barna, som forøvrig er blitt ganske voksne med årne, får nyte godene. Mor lager hvert år en rebus, som vi får løpe rundt å leke oss med. Hun legger lapper rundt i huset med forskjellige gåter, og de blir vanskeligere og vanskeligere for hvert år. I år var noen av lappene litt på kanten også vil jeg si.
Utsagn som «Hei på dere, smukke og kåte, første post er veldig enkel og med måte», «men først er det drit og dra, papir må vi alle ha» og «Sex er en naturlig tanke, men da er du på vid vanke» å finne på lappene rundt i huset. Mor måtte innrømme at hun hadde fått noen ideer fra trekant, som for øvrig var samtaleemnet omtrent hele middagen i går kveld.

Ettersom jeg hadde drøyd nynorsk innleveringa alt for lenge, har den også tatt litt tid i dag. Siste frist på innleveringen er i kveld. Men nå er den både ferdig og levert, så nå skal jula nytes! Om bare noen knappe timer tar jeg på meg finstasen, og sitter spent rundt bordet i Danefjell. Kjenner at jeg er overmåte klar for juleribba, og enda klarere for pakkene. I Fjord var jeg i så lite julestemning at jeg faktisk talt ikke brydde meg om gavene ble åpnet på julaften eller en måned senere. Men i år,  i år er julestemningen på topp, og jeg er superklar for kvelden!
Så god jul folkens, og kos ræva av dere i kveld!

Legg igjen en kommentar

